VAARGEDRAG

De vaareigenschappen van de Langenberg Cabin Cruiser zijn de maatstaf in de klasse van de cabin cruisers en grote sloepen. Een draaicirkel van minder dan een scheepslengte en een nauwelijks waarneembare hekgolf op kruissnelheid. Verder een rustig en voorspelbaar gedrag in woelig water en een uitstekende koersvastheid. Alle componenten zijn geperfectioneerd en zorgvuldig op elkaar afgestemd. Ze leveren daarmee een belangrijke bijdrage aan het vaarcomfort en zorgen voor een laag brandstofverbruik.

 

De lijnen van een rondspantvlet benaderen de druppelvormDe lijnen van een rondspantvlet benaderen de druppelvormDruppelvorm

Het vaargedrag wordt grotendeels bepaald door de vorm van het onderwaterschip. De weerstand daarvan moet zo klein mogelijk zijn. Dat zorgt namelijk voor minder hekgolven en een lager brandstofverbruik. Een lage weerstand wordt bereikt door het nastreven van een druppelvorm. Rondspantschepen lijken het meest daarop. Breed voorop en oplopend naar achteren (=geveegd) zodat het water gemakkelijk losgelaten wordt.

 

De multiknik van een CC 27 met onder water twee gangen per zijdeDe multiknik van een CC26 met onder water twee gangen per zijdeMultiknikspant

Een rondspantschip zal echter rollen in golven. Wel veilig maar niet voor iedereen prettig. Omdat de meeste plezierboten nauwelijks onder extreme omstandigheden varen is een rondspantvorm niet altijd de meest voor de hand liggende keuze. Te meer omdat de inhoud van het schip relatief klein is. Een knikspantschip daarentegen heeft veel interieurruimte maar gedraagt zich ruw op golven en is daarom minder veilig en comfortabel. Het multiknikspantprincipe is de gemene deler en brengt vorm en functie dichter bij elkaar. In de jaren '50 werd dit door Langenberg bedacht. Hij ontwikkelde in opdracht van de hoofdredacteur van de Waterkampioen een schip dat meerdere gangen onderwater had. Het schip gedroeg zich veel rustiger dan knikspantschepen en rolde niet zo erg als rondspantschepen. Deze primeur werd een enorm succes en veel jachtbouwers kopieerden het ontwerp. Hoewel arbeidsintensiever en dus duurder, worden vooral schepen uit het hogere segment ook nu nog met een multiknikspantromp gebouwd. Uiteraard is ook de Langenberg Cabin Cruiser een multiknikspant en onderscheidt zich daarmee in belangrijke mate.

 

Het trimvlak van de Langenberg CC 27Het trimvlak van de Langenberg CC26Spiegel

Een nadeel van een geveegd onderwaterschip is dat bij hogere snelheden het achterschip van een boot zich in het water trekt waardoor de weerstand flink toeneemt. Bij een Langenberg Cabin Cruiser is een trimvlak geïntegreerd zodat het achterschip gelift wordt. De boot blijft langer horizontaal in het water. Een nauwkeurige dimensionering en positionering van het trimvlak is belangrijk. Een kleine spoiler vermindert het kielzog aanmerkelijkEen kleine spoiler vermindert het kielzog aanmerkelijkDit moet voorkomen dat er veel 'leegte' achter het schip ontstaat. De leegte achter een varend schip wordt namelijk weer opgevuld met water. Dit veroorzaakt turbulentie (kielzog) en dat moet zo klein mogelijk zijn. Bij de Langenberg Cabin Cruiser is dat geperfectioneerd. Een heel kort spoilertje in het verlengde van het vlak vermindert het kielzog. Dit principe wordt ook bij vrachtwagens toegepast en zorgt voor een besparing tot 10% op de brandstof.

 

Zijaanzicht van de CC30Zijaanzicht van de CC30Wendbaarheid en koersvastheid

Voor maximale stabiliteit, wendbaarheid en koersvastheid is een kiel noodzakelijk. De lengte daarvan is circa tweederde deel van de lengte van het schip zelf. Een langere kiel is niet praktisch omdat de draaicirkel en de wendbaarheid van het schip daardoor zou afnemen. Om de eerder genoemde reden heeft de kiel zelf ook een druppelvorm. Breed in het midden en taps toelopend naar achteren. De koersvastheid wordt verder versterkt door de scherpe steven. Het schip snijdt door het water en ondervindt vrijwel geen extra weerstand door golven.
In het verlengde van de kiel (uiteraard achter de schroef) is een balansroer gemonteerd. Deze is aan de onderzijde en bovenzijde gelagerd. Het formaat, de (druppel-) vorm en de positie van de roerkoning in het roer zijn afgestemd op de rest van het onderwaterschip. Samen dragen ze bij aan een optimale wendbaarheid van het schip.
De schroef mag ook niet onvermeld blijven. Het model, formaat, aantal bladen, de spoed, motorvermogen, rompvorm en lengte van het schip zijn allen variabelen. Het voert te ver om dit in detail te beschrijven. Het spreekt voor zich dat een Langenberg Cabin Cruiser de meest geschikte schroef heeft.

 

TOP