STAAL

Langenberg Cabin Cruiser van 8 jaar oud met een verfsysteem dat vrijwel als nieuw isLangenberg Cabin Cruiser van 8 jaar oud met een verfsysteem dat vrijwel als nieuw isRoestfabeltje

Als blank staal aan lucht of water wordt blootgesteld gaat het oxideren door een verbinding aan te gaan met zuurstof. Het vormt roest ten koste van het staal. Het staal zal afgeschermd moeten worden van de elementen om zijn functie te kunnen behouden. Sinds mensenheugenis worden stalen schepen dan ook geschilderd. Dit terugkerend ritueel en het afschrikwekkend beeld van doorgeroeste schepen is voor veel mensen de reden om geen stalen schip te willen. Dit beeld is volledig achterhaald en kan overboord worden gezet. De ontwikkeling in de coatingindustrie heeft namelijk niet stilgestaan. Fabrikanten hebben de laatste jaren hoog kwalitatieve coating-en verfsystemen ontwikkeld die minstens tien jaar meegaan en roest geen enkele kans geven indien het schip regulier wordt schoongemaakt en zo nu en dan in de was wordt gezet. Ook de verbeterde schilder- en spuittechieken, de geconditioneerde omstandigheden waarbij schepen worden geschilderd en de hogere kwaliteit staal resulteert er in dat een stalen schip niet meer onderhoud nodig heeft dan een polyester variant.

 

skutsje bouwjaar 1890 Overwijk YachtingEen (stalen) Skûtsje van bouwjaar 1890. Door de uitstekende eigenschappen van staal nog altijd varend.Sterkte

Staal is geroemd om zijn sterkte, vervormbaarheid en taaiheid. Polyester daarentegen is niet vervormbaar en breekt of scheurt  gemakkelijk. De kans dat een polyester schip lek raakt bij een aanvaring is vele malen groter dan bij zijn stalen alternatief. Het stalen schip loopt ten hoogste een deuk of een kras op die door diezelfde eigenschappen van staal ook gemakkelijk te herstellen is. Een stalen schip hoeft ook niet op het droge te overwinteren. Het is bestand tegen de krachten dat ijs kan uitoefenen op een schip. Polyester veel minder en het advies is dan ook altijd om een polyester boot voor de winter uit het water te halen.

 

Gewicht

Een stalen schip is stabieler omdat staal zwaarder is dan polyester. De aanvangsstabiliteit ligt vele malen hoger. Dit merk je direct als je op de boot stapt. Hij schommelt minder en is gemoedelijker in zijn vaargedrag. Ook de windgevoeligheid is door het hogere gewicht beduidend lager. Het gevolg is dat het schip koersvaster is en gemakkelijker vaart. Vooral bij lagere snelheden zoals bij aan- en afmeren zorgt dit voor veel minder problemen en stress.

 

Levensduur

Mits goed beschermd heeft een stalen schip een levensduur van honderden jaren. Stalen schepen zoals tjalken en klippers uit de 19e eeuw varen nog steeds. De levensduur van polyester schepen is niet bekend hoewel er maar weinig van het eerste uur nog varen. Polyester wordt namelijk door natuurlijke processen afgebroken en de gelcoat verkleurt. Bovendien is osmose een niet te onderschatten probleem die de constructie in ernstige mate kan aantasten.

 

Superjacht Steve Jobs Apple Overwijk YachtingEen sterk staaltje van Nederlandse jachtbouw. Het superjacht van Steve Jobs.Authenticiteit

Staal bepaalt in hoge mate de authenticiteit van een schip. Niet voor niets wordt de klassieke Nederlandse staalbouw wereldwijd geroemd.

 

Restwaarde

Een stalen schip heeft een hogere restwaarde dan een polyester schip en de afschrijving op de koopprijs is veel minder. Door de verbeterde duurzaamheid van een stalen schip en de mogelijkheid om de schepen custom build te laten bouwen kiezen steeds meer mensen voor staal in plaats van polyester. Daarnaast is er veel vraag naar jonge gebruikte stalen schepen waardoor de prijs van een gebruikt exemplaar naar verhouding hoog blijft.

 

Nog niet overtuigd van staal? Vraagt u zich dan eens af waarom bijna alle megajachten, binnenvaart-, koopvaardij- en marineschepen in staal worden gebouwd.

 

TOP