HISTORIE

Langenbergvlet. Vooral in de jaren '70 van de vorige eeuw zijn hier tientallen van gebouwdLangenbergvlet. Vooral in de jaren '70 van de vorige eeuw zijn hier tientallen van gebouwdDe oorsprong

In het zog van de toenemende belangstelling voor polyester sloepen ontstond rond het begin van deze eeuw de vraag naar een stalen alternatief daarvoor. De veeleisende watersporter wilde het gemak en de beleving van een sloep maar daarbij ook het comfort en de luxe van een groter schip.

Ontwerper Langenberg gebruikte zijn jarenlange kennis en expertise om aan deze vraag te voldoen. Hij ontwierp diverse stalen alternatieven waarbij naast de eerder genoemde eisen ook het uiterlijk van het schip en de vaareigenschappen zwaar wogen. Klassieke lijnen werden toegepast en de rompvorm was vrijwel een kopie van de veel geprezen rondgejoggelde romp van de Langenbergvletten. Uiteindelijke resulteerde dit in de Wantijontwerpen en de Borndiepvletten. 

De Borndiep met nagenoeg dezelfde rondgejoggelde romp als de LangenbergvletDe Borndiep met nagenoeg dezelfde rondgejoggelde romp als de LangenbergvletZowel voor jachtwerven als amateurscheepsbouwers waren deze schepen het neusje van de zalm. Bovendien was de prijs erg concurrerend en de bouwmethode relatief eenvoudig. Diverse van deze schepen varen nu op de Nederlandse wateren.

 

De DEVE

De wens naar nog meer interieurruimte bleef echter. Stalen knikspantkruisers met hun hoekiger vorm konden dat wel bieden. Langenberg stapte daarom af van het gebruik van de rondgejoggelde romp. Veel schepen zouden namelijk nauwelijks of nooit in de (weers-) omstandigheden komen dat de de voordelen van zo'n romp opwogen tegen de nadelen.

Langenberg tekende een cabin cruiser met meer ruimte. Het onderwaterschip bleef speciaal door toepassing van de multiknikspantromp en de vaareigenschappen benaderden daarom die van de vletten. De stabiliteit werd zelfs beter en de bouwmethode eenvoudiger en daarom ook goedkoper. Deze ontwerpen kregen de naam D(E)V(E) naar de uitvoering van de eerste cruiser, een DirectieVaartuig. Diverse afnemers bouwden de schepen en ook veel particuliere bouwers zagen terecht hun heil in dit mooie ontwerp. Ook casco's werden verkocht aan afbouwers.

 

Wantij met een strakkere romp en rechtere stevenWantij met een strakkere romp en rechtere stevenCe-markering

Helaas kleefden er ook nadelen aan het 'vrije-verkoop-concept'. De afbouw en afwerking liet regelmatig te wensen over en diverse schepen zijn uit kostenoverweging, gemakzucht en omdat het niet in alle gevallen verplicht is zonder de noodzakelijke CE-markering op de markt gekomen. Het CIN (Craft Identification Number) en de verplichte handleding ontbreken dan ook (lees hierover meer in het artikel CE-markering). Het is duidelijk dat deze ontwikkeling de kwaliteit die Langenberg nastreefde geweld aan deed. Hij adviseerde klanten dan ook om Jachtwerf Haarsma de schepen te laten bouwen. Zij leverden de schepen namelijk wel af volgens de gestelde normen en voldeden daarom ruimschoots aan de Ce-eisen. Daarnaast was de afwerking van hoog niveau en werden de schepen alom gewaardeerd.

 

DEVE. Meer ruimte, comfort en stabilliteitDEVE. Meer ruimte, comfort en stabilliteitWildgroei

Vanaf 2006 kwamen er zoveel nieuwbouwopdrachten dat Jachtwerf Haarsma deze niet allemaal kon vervullen. Toen het bedrijf kort daarop een fikse tegenslag kreeg te verwerken omdat het bedrijf volledig door brand werd verwoest terwijl er vijf schepen in aanbouw waren zochten diverse klanten hun heil elders. De schepen werden dan ook gebouwd door Klaas van Huizen in Leeuwarden (in 2009 gestopt na faillissement), KBS in Ridderkerk (casco's) en enkele andere werven. Ondanks dat deze bedrijven goede schepen afleverden bleef er toch nog sprake van een wildgroei. Terecht had iedere bouwer zijn eigen methoden en specifieke technieken. Van eenduidigheid was regelmatig geen sprake meer hoewel het ontwerp van Langenberg overeind bleef en de bindende factor was van alle DEVE's.

 

Succesjaren

Nadat het nieuwe pand betrokken was leverde Jachtwerf Haarsma weer de originele DEVE's die als enige de naam Langenberg Cabin Cruiser mochten dragen. Ondanks het begin van de economische crisis en zonder te adverteren steeg het aantal opdrachten fors waardoor eigenaar Piet Haarsma grotendeels door managementtaken in beslag werd genomen en steeds minder vaak toe kwam aan datgene waar zijn oorsprong en ook zijn hart lag; het zelf lassen en technisch vaarklaar maken van een schip. In goed overleg met Langenberg werd dan ook besloten de rechten van de bouw en daarmee ook de commerciële activiteiten over te dragen aan een andere partij.

 

Ommekeer

Het 2015 model van de Langenberg Cabin Cruiser. Verbeterd en mooier.Het 2015 model van de Langenberg Cabin Cruiser. Verbeterd en mooier.In 2014 werd Homme Overwijk benaderd en gevraagd de bouw van de Langenberg Cabin Cruiser over te nemen. Hij had veel ervaring in commerciële en leidinggevende functies maar niet minder belangrijk was zijn enthousiasme over de Cabin Cruiser en de affiniteit met de schepen. Zijn bedrijf Overwijk Jachtbemiddeling had dan ook met succes al diverse gebruikte Cabin Cruisers voor Jachtwerf Haarsma en zijn klanten verkocht.
Homme Overwijk accepteerde de uitdaging. Zijn voorwaarden werden ingewilligd en hij kreeg de exclusieve rechten van de bouw van de Langenberg Cabin Cruiser en een gemoderniseerd en verbeterd ontwerp dat zich in uiterlijk onderscheidt van alle andere DEVE's.

 

Overwijk Yachting

Overwijk Yachting was geboren en 2014 werd gebruikt om de nieuwe ontwerpen te tekenen en te optimaliseren. Met zorg geselecteerde partijen zegden hun bijdrage toe aan de ontwikkeling en bouw van het schip. Natuurlijk moest er een nieuwe aansprekende website komen om in combinatie met de social media de klant te bereiken. Het nieuwe kantoor in Hemrik werd in gebruik genomen en ademt de sfeer die ook de Langenberg Cabin Cruiser oproept: Klasse, kwaliteit en comfort in een authentieke stijl met een hedendaags sausje.
In 2015 werd met de officiële lancering van de nieuwe modellen Langenberg Cabin Cruiser het startschot gegeven voor de bouw van deze prachtige schepen.

TOP